2012. április 7., szombat

Besan Ladoo - A kelet kókuszgolyója

Már nagyon régóta álmodoztam róla, hogy egyszer megkóstolhatom. Sajnos a hozzávalók beszerzése korántsem olyan könnyű mint ahogy azt az ember elsőre gondolná. Rengeteget járkáltam utánuk, míg ráakadtam a megfelelő boltra. Ez persze nem jelenti azt, hogy Neked is nehéz lesz megkeresni. Ez a nehézség csak az én kis elmaradott városkám miatt állt fenn. De látod, végül én is megtaláltam mindent, még hozzá egy bolton és a város határain belül. :)
Távolról nézve egyszerű kókuszgolyóknak néznek ki, ám ez csak az én csalfa ötletem miatt van így. Ahhoz, hogy a családtagjaim egy ujjal is hozzáérjenek ehhez a különleges ízvilággal ellátott, messze az európai édességek ízétől eltérő 'süteményhez', ezt a kis cselt kellett bevetnem.
India legnépszerűbb édessége ez. Besan ladoo , laddu ... nevezik így is, úgy is és rengeteg féle létezik belőle. De ez mind egyéni ízlés kérdése. Én a hagyományosat készítettem el, hiszen annak az ízére voltam kíváncsi. 

Hozzávalók:
* 1 1/2 csésze besan, azaz csicseriborsó liszt - ez a lelke az egésznek
* 1/2 csésze ghee, azaz tisztított vaj - na ezt nem tudtam beszerezni így házilag készítettem el. Nagyon egyszerű és sokáig eláll. Ehhez itt találod az infókat.
* 1/4 teáskanál kardamom
* 1/2 csésze porcukor (fontos, hogy por legyen!)
* 4 lapos evőkanál étkezési búzadara
* Ízlés szerint szeletelt mandula (kb. 3-4 evőkanál), továbbá szintén kinek mi tetszik alapon, egy kis kókuszreszelék vagy pisztácia magába a masszába és később a golyókra. Vagy ez így mind együtt! :) hmmm
* néhány recept szerint egy csipetnyi sáfrány is mehet bele

Elkészítés:
1. Felmelegítjük a tisztított vajat, közben összekeverjük még szárazon a két lisztet.
2. Miután a vaj kellően felmelegedett, kis lángra kapcsolunk és beleöntjük a liszt-mixünket. Ez után következik a türelmes kevergetés. Fakanállal szépen csomómentesre kevergetjük minimum 5-10 percig.
3. Ezután egy picit feljebb vesszük a lángot, de tényleg csak egy leheletnyit és további folyamatos kavargatás mellett aranybarnára pirítjuk. Ha már látunk pár megpirult búzadara darabot az már bőven elég.
4. Levesszük a lángról.
5. Hozzáadjuk a porcukrot, jöhet a kardamom és a mandula, majd megint kevergetjük és kevergetjük....tovább és tovább... De nincs a tűzhelyen!!!
Aztán jöhet a kóstolás.
Vigyázat! Természeténél fogva, nem lesz egy klasszikus kókuszgolyó féle massza, de vajjal lehet még módosítani az állagán. Ez porlik, morzsál. Ugyanakkor a fakanállal ellenőrizheted kavargatás közben, hogy mennyire képes összeállni a cucc.

Majdnem végeztünk, most szépen eltesszük pihenni és megvárjuk míg kéz melegre ki nem hűl.
De teljesen ne hűljön ki!
Ezután már nincs más hátra mint előre, jöhet a golyszizás.
Úgy szól a fáma, hogy a golyók tetejét egy picit belemártjuk a maradék ghee-be és utána a kívánt díszítésbe is, így az ráragad. (Például apró pisztácia vagy mandula szeletek.)

Az elkészítési idő, ha az ember nem először csinálja, akkor szerintem egy bő fél -háromnegyed óra alatt megvan az egész.
Az árak a különlegesebb összetevőkhöz:
1 csomag kardamon, ami szerintem életem végig elég lesz. :) kb. 300Ft
1 kg besan kb. 500-600Ft

Összességében a ladoo nagyon laktató és garantáltan különlegességet lehet vele becsalni, mondjuk például a soron következő húsvéti ünnepekre. :)

Na és akkor jó ladoo-hoz szóljon a nóta! ;D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése